Društveni položaj Roma u Srbiji – demografski aspekti u javnim politikama multikulturalizma
Glavni sadržaj članka
Apstrakt
Prema Popisu iz 2011. godine, Srbija je multietnička država u kojoj blizu 18% stanovništva pripada nacionalnim manjinama. U pravnom sistemu Republike Srbije prihvaćena je logika „velikog broja“ po kojoj brojnije nacionalne manjine ostvaruju „više“ prava. Od broja pripadnika nacionalne manjine, ali i od rasprostranjenosti njihovog stanovništva, društvene organizovanosti manjinske zajednice i ustrojstva manjinske samouprave zavisi koja kolektivna prava će pripadnici nacionalnih manjina ostvarivati i količina novca koja će im za to biti raspoređena iz javnih izvora. Brojnije nacionalne manjine imaju više šanse da obezbede uslove za očuvanje i unapređenje etničkog identiteta.
U odnosu na broj pripadnika, Romi u Srbiji bi trebalo da ostvaruju ista prava koja su dostupna pripadnicima bošnjačke i mađarske nacionalne manjine. Međutim, to nije tako jer, za razliku od Bošnjaka i Mađara koji ostvaruju punu kulturnu autonomiju, Romima je ona nedostupna budući da su za njeno ostvarivanje, pored brojnosti, važne i teritorijalna rasprostranjenost manjine i solidarnost članova grupe. O rasprostranjenosti romskog stanovništva nije vođeno računa kada je uređivano učešće nacionalnih manjina u političkom životu zemlje, a i mere socijalno ekonomske integracije Roma su uslovljene demografskim aspektima. U Strategiji socijalnog uključivanja je predviđeno da se većina strateških mera ostvaruje u lokalnoj samoupravi, a da broj Roma varira od opštine do opštine, te se zbog toga strateško planiranje inkluzivnih mera procenjuje u odnosu na apsolutni i relativni udeo u ukupnom stanovništvu jedinice lokalne samouprave.
Osnovni problem u vezi sa ostvarivanjem kolektivnih prava nacionalnih manjina u Srbiji je centralizovani položaj manjinskih samouprava. Njihova decentralizacija je neophodna da bi se omogućilo neposredno učešće pripadnika nacionalnih manjina u institucionalnoj zaštiti manjinskih identiteta. Decentralizovani model ostvarivanja prava na samoupravu i „kulturnu autonomiju“ nacionalnih manjina upućuje na integrativni pristup multietničnosti, pospešuje saradnju lokalnih manjina sa lokalnim vlastima i doprinosi boljim interkulturalnim vezama.
Propisivanjem decentralizovanog modela manjinskih samouprava omogućilo bi pripadnicima nacionalnih manjina da u lokalnim zajednicama neposredno kreiraju i učestvuju u javnim politikama kojima im se omogućava direktan pristup pravima iz kulturne autonomije. Prirodi srbijanske multietničnosti, koju karakterišu razlike u broju, disperziranosti i društvenom organizovanju manjina, prijemčivija je politika multikulturalnosti neposredno usmerena ka pripadniku manjine i njegovom okruženju.
Kome onda ovakva politika multikulturalnosti ne odgovara? Pre svega političkim strankama brojnih i homogeno nastanjenih nacionalnih manjina koje u postojećem sistemu imaju dobru pregovaračku poziciju, a potom političkim strankama na vlasti kojima je lakše da se oko „pravila igre“ dogovaraju sa nekolicinom manjinskih lidera umesto da ih uspostave u logičan pravni i upravni sistem u kojem je volja građana odlučujući faktor. Decentralizovana politika multikulturalnosti ne odgovara ni monokulturalistima, koje ne zanima šta se dešava izvan njihovih etnokulturnih zajednica. Monokulturalisti su zagovornici segregativnog multikulturalizma i njima, bilo da su pripadnici većine ili manjine, odgovara politička i društvena homogenost i zatvorenost etničkih zajednica, koje je u tim uslovima, uz malo populizma, lako kontrolisati i usmeravati ih.
Preuzimanja
Detalji članka
Centar za demografska istraživanja Instituta društvenih nauka
Reference
BAŠIĆ, G. (2006). Iskušenja demokratije u multietničkim društvima. Beograd: Centar za istraživanje etniciteta.
BAŠIĆ, G. (2018). Multikulturalizam i etnicitet. Beograd: Institut društvenih nauka.
BAŠIĆ, G., & PAJVANČIĆ, M. (2015). Od segregativne ka integrativnoj politici multikulturalnosti. Beograd: Centar za istraživanje etniciteta.
ĐURIĆ, V., TANASKOVIĆ, D., VUKMIROVIĆ, D., & LAĐEVIĆ, P. (2014). Etnokonfesionalni i jezički mozaik Srbije. Beograd: Republički zavod za statistiku. http://pod2.stat.gov.rs/ObjavljenePublikacije/Popis2011/Etnomozaik.pdf
JAKŠIĆ, B., & BAŠIĆ, G. (2005). Umetnost preživljavanja – gde i kako žive Romi u Srbiji. Beograd: Institut za filozofiju i društvenu teoriju.
KNEŽEVIĆ, A. (2013). Demographic characteristics of Roma population in Belgrade as an indicator of their social integration. Revista Română de Geografie Politică 15(1): 43-55.
KYMLICKA, W. (1995). Multicultural Citizenship. A Liberal Theory of Minority Rights. New York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0198290918.001.0001
KYMLICKA, W. (1999). Etnički odnosi i zapadna politička teorija. Habitus 0: 17-63. https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=100145
MARKOVIĆ, K., & JOVANOVIĆ, A. (2015). Novi pristupi manjinskom pitanju: decentralizacija i nacionalne manjine – slučaj Srbija. Nacionalni interes 23(2): 123-150. http://www.nacionalniinteres.rs/CD-NI%202-2015.pdf
RADOVANOVIĆ. S., & KNEŽEVIĆ. A. (2014). Romi u Srbiji. Beograd: Republički zavod za statistiku. http://pod2.stat.gov.rs/ObjavljenePublikacije/Popis2011/Romi.pdf
REPUBLIC ELECTORAL COMMISSION (2007). Report on the Results of the Election for National Assemblies of the National Assembly of the Republic of Serbia Held on 21 January 2007 (electronic resource). Belgrade: Republic Electoral Commission. http://www.rik.parlament.gov.rs/doc/arhiva/poslanici/2007/2.%20izvestaj%20o%20rezultatima%20np.pdf
TAYLOR, C. (1994). Multiculturalism: Examining the Politics of Recognition. New Jersey: Princeton University Press.